Miért fontos a szervezetfejlesztés a KKV-k számára is?

Magyarországon a vállalatok 95%-a mikrovállalkozás. Egy 2007-es kínai vizsgálat kimutatta, hogy azok a kisvállalkozások, ahol nem alkalmaznak HR gyakorlatokat - a tulajdonosok személyesen oldanak meg minden HR kérdést, és emiatt szoros kontroll alatt tartják beosztottaikat - kevésbé hatékonyak. Ezzel szemben, ahol a vezetők a nyugati mintához hasonló HR gyakorlatokat fejlesztettek ki a cégükben, az a befektetés igenis kamatosan megtérül.

 


Melyek lehetnek ezek a HR gyakorlatok?


Kiválasztás


Vajon a kis cégek mennyire képesek olyan embereket találni, akik a szervezetet sikerre viszik? HR-es képzettség nélkül, a kiválasztáshoz szükséges szaktudás nélkül, mennyire lehet sikeres egy kiválasztási folyamat?


Mivel egy vállalkozás sikeres működésének az egyik legfontosabb feltétele a megfelelően kiválasztott, képzett és tehetséges munkaerő, emiatt nagyon fontos szakmai kezekbe helyezni a feladatot. Ezzel a cégek jelentős termelékenységnövekedést és költségmegtakarítást tapasztalhatnak, ezen kívül ez a folyamat garancia is lehet arra, hogy az a pénzügyi befektetés, amelyet az új munkaerő alkalmazása igényelt, megtérül a jövőben.


Téves elgondolás a KKV-k vezetői részéről, hogy a megbízás túl drága. Ha egy cég fejvadászt alkalmaz, mert saját keresései és felvételei nem a leghatékonyabbak, akkor a megbízás mindig sikeres és mindig megtérül, mivel a döntés nem kerül ki a cég hatásköréből, csak a tulajdonosok/vezetők dolga könnyebb.

Teljesítmény-menedzsment


Nagyon fontos egy szervezet életében az előrejutáshoz, a fejlődéshez a tanulás. A legjobb tanulás pedig a visszajelzés. Ha a munkavállalók kapnak a vezetőjüktől visszajelzést, hogy mi az, ami megfelelő, kiváló az adott személy munkájában és mi az, ami még fejleszthető, ami mehetne jobban is, akkor a tanulás megalapozott. A munkavállalók emiatt is alapvetően igénylik a visszajelzést, ennek hatására javítják ki hibáikat, illetve lesznek még hatékonyabbak az adott munkafeladatban, mely hatására jobb minőségben vagy rövidebb idő alatt tudják végrehajtani az adott munkafeladatot, ami ugye megint költségmegtakarítást eredményez a tulajdonos részére.


Azonban a mikrovállalkozások mindössze 29%-a használ teljesítményértékelési rendszert, míg a középvállalkozásoknál ez az arány már 72%, mert ők már jobban felismerik a visszajelzés fontosságát. A kérdés már csak annyi, hogy megfelelően használja-e az adott szervezet a teljesítmény-menedzsment eszköztárát és eléri-e vele, hogy motivált, lelkes munkavállalói legyenek.

Hírlevél feliratkozás:

Váltás teljes nézetre!
Az oldal tetejére!